بیمه بدنه خودرو برخلاف بیمه شخص ثالث اختیاری است و یکی از انواع بیمهای است که به یک وسیلهنقلیه تعلق میگیرد.
شخص بیمهگذار میتواند با پرداخت مبلغ مشخصی به عنوان حقبیمه به شرکت بیمه، وسیلهنقلیه خود را در برابر خطراتی که ممکن است برای خودرو به وجود بیاید، بیمه کند.بیمه بدنه، نوعی از بیمه غیراجباری است که معمولاً برای صاحبان وسایل نقلیه بعد از بیمه شخص ثالث که پوشش بیمهای الزامی است، شهرت خاصی دارد.
مطابق آیین نامه بیمه بدنه اتومبیل (آیین نامه شماره 53؛ مصوب 9 اسفند 84)، بیمه بدنه، در حالت پایه برخی خسارات را پوشش میدهد. همچنین میتوان با خرید پوششهای اضافی برای بیمه بدنه، ریسک حوادث ناخواسته دیگری را که ممکن است پیش آید، پوشش داد. ضمناً طبق قانون جبران برخی خسارات توسط بیمه بدنه غیرممکن است.
جالب است بدانید بیمه بدنه تنها برای خودروها قابل خریداری نیستند. طبق قانون و بنا بر اساس آنچه در واقعیت رخ میدهد. بیمه بدنه نه تنها برای خودرو بلکه برای هواپیما، کشتی، کِشنده و ... نیز خریداری میشود.
برای کسب اطلاعات بیشتر، حتما تا انتها مقاله را بخوانید.
پوشش های اصلی بیمه بدنه خودرو عبارتند از:
پوشش های جانبی بیمه بدنه خودرو نیز عبارتند از:
همچنین بیمه بدنه خودرو، خساراتی را که در جریان نجات خودرو یا در حین انتقال آن پیش میاید، متقبل میشود. خسارت باتری خودرو و لاستیکهای خودرو نیز تا میزان 50 درصد قیمت نو پوشش داده میشوند.
علاوه بر این خسارات اصلی، خساراتی دیگر را بیمه بدنه خودرو با پرداخت حق بیمه بیشتر پوشش میدهد. برای مثال، هزینههای متعارفی که برای نجات خودرو، جلوگیری از بیشتر شدن خسارت و انتقال خودرو به تعمیرگاه پرداخت میشود، حداکثر تا 20% قابل جبران هستند.
در نحوه محاسبه بیمه بدنه، حق بیمه بدنه برخلاف بیمه شخص ثالث مقدار و نرخ پایه مشخصی ندارد و براساس انتخاب پوششهای مختلف توسط شخص بیمهگذار و تخفیفهای متفاوتی که شرکتهای بیمه بر آن اعمال میکنند، متغیر میباشد. به همین دلیل مقایسه قیمت بیمه بدنه در شرکتهای مختلف بیمه، نکته بسیار مهمی قبل از خرید این بیمه است.
چرا باید الحاقیه بیمه بدنه خریداری کنیم؟
با توجه به نوسانات نرخ ارز، قیمت خودروهای وارداتی بین 50 تا 100 درصد افزایش یافته است.همچنین خودروهای داخلی نیز با افزایش قیمت سرسام آوری روبرو شده اند.
طبق ماده 10 قانون بیمه در صورتی که مالی به کمتر از قیمت واقعی خود بیمه شده باشد، بیمه گر در زمان بروز خسارت متناسب با مبلغ بیمهنامه مسئول پرداخت خسارت خواهدبود.
برای مثال اگر شخصی خودرو خود را به ارزش 70 میلیون تومان بیمه بدنه کرده و ارزش فعلی آن به 140 میلیون تومان رسیده باشد، در صورت بروز حادثه و در زمان پرداخت خسارت شرکت بیمه به تناسب ارزش قبلی خودرو خسارت را پرداخت خواهدکرد، به همین دلیل بیمه مرکزی اعلام کردهاست تا آن دسته از بیمهگذارانی که ارزش خودروی آنها افزایش پیدا کردهاست، نسبت به صدور الحاقیه اقدام کنند و سرمایه بیمه خود را به حد واقعی برسانند.
کسانی که بیمه بدنه خود را میخواهند تمدید کنند اگر سابقه عدم خسارت بیمه بدنه داشته باشند میتوانند از آن هنگام خرید بیمه بدنه استفاده کنند و از تخفیفهایی بهرهمند شوند، مانند :
در هنگام فروش خودرو، میتوان بیمه بدنه اتوموبیل را فسخ و باقی حق بیمه بدنه را تا تاریخ سررسید از بیمهگر دریافت کرد. همچنین درصورتیکه بیمهگذار بخواهد میتواند بیمه بدنه خودروی خود را به مالک جدید بسپارد و تعهدات شرکت بیمه در قبال مالک جدید ادامه پیدا کند.
نکته مهمی که در این میان مطرح است آن است که در صورت انتقال مالکیت خودرو، بیمهگر هیچ گونه مسئولیتی در قبال خسارتهای واردشده در مقابل مالک جدید ندارد؛ بنابراین درصورتیکه هنگام خرید خودرو، فروشنده اصرار بر آن کند که میتوان خسارت واردشده به خودرو را از طریق بیمه بدنه دریافت کرد، خریدار نباید این موضوع را قبول کند؛ چراکه بیمه بدنه متعلق به شخص است نه خودرو.
خسارت واردشده به خودرویی که دارای بیمه بدنه است، اصطلاحاً میتواند خسارت کلی یا جزئی باشد. خسارت کلی، هنگامی به وقوع میپیوندد که خودرو دچار خسارتی جبران ناپذیر شود.
به طور دقیق، هنگامی که خودرو به سرقت رود و تا 60 روز پیدا نشود یا زمانی که مجموع هزینههای تعمیر و تعویض قسمتهای زیاندیده خودرو به همراه هزینههای نجات از سه چهارم قیمت روز خودرو در هنگام حادثه بیشتر باشد.
مطابق قانون، پوششهای قرارداد بیمه بدنه به صورت پیشفرض مربوط به خسارتهایی است که در محدوده جغرافیایی کشور رخ میدهد. البته با خرید پوشش اضافی ترانزیت میتوان بیمهگر را نسبت به حوادث خارج از کشور متعهد کرد.