بیمه آتش سوزی مجتمع مسکونی در واقع همانند بیمه آتش سوزی واحد مسکونی معمول و مرسوم است با این تفاوت که در این بیمه نامه به جای اینکه یک واحد از ساختمان یا مجتمع بیمه شود،کل ساختمان بعنوان یک بنای واحد تحت پوشش بیمه قرار می گیرد.
اهمیت خرید بیمه آتش سوزی مجتمع های مسکونی که را کسانی درک می کنند که خدایی نکرده اموالی از آنها دچار آتش سوزی شده است و سرمایه زندگی خودشان را از دست داده اند. بیایید صحنه آتش سوزی یک مجتمع مسکونی را تصور کنیم، بخشی از اهالی ساختمان که زودتر از بقیه متوجه شدند خود را سراسیمه به بیرون از مجتمع رسانده اند و با وحشت به ساختمان در حال آتش سوزی نگاه می کنند ، تعدادی از افراد در راه پله ها هراسان در حال پایین آمدن هستند و شاید تعدادی همچنان داخل واحدهای خود گرفتار هستند. خیلی دردناک است که سرمایه یک عمر کار و تلاش یک فرد در مقابل چشمانش در حال سوختن و از بین رفتن باشد. کمترین کار بیمه آتش سوزی مجتمع مسکونی که درست و اصولی خریداری شده باشد این است شما را به وضعیت قبل از حادثه برگرداند! مثل این است که زمان به عقب برگشته باشد و هیچ حادثه ای رخ نداده باشد.
طبق ماده ۱۴ الحاقی قانون تملک آپارتمانها، مدیر یا هیات مدیره مجتمعهای مسکونی موظفند تمام بنا را به عنوان یک بنای واحد در مقابل خطرات ناشی از آتشسوزی بیمه کنند. این بیمهنامه باید تمام بخشهای ساختمان را پوشش دهد و سهم هر یک از مالکان بر اساس سطح زیربنای اختصاصی آنها تعیین میشود. این وظیفه مدیر ساختمان است که هزینه بیمه آتش سوزی مجتمع مسکونی را به نسبت زیربنای هر واحد به کل ساختمان محاسبه و از ساکنین ساختمان اخذ کند.
طبق قانون بیمه آتش سوزی مجتمع مسکونی در صورتی که بر هر علت مدیر ساختمان از انجام این تکلیف قانونی خودداری نماید جبران خسارت وارده به برعهده مدیر ساختمان خواهد بود. این به این معنی است که اگر مدیر یا هیات مدیره ساختمان بیمه آتشسوزی برای مجتمع را تهیه نکنند و آتشسوزی رخ دهد، باید تمام خسارات ناشی از آن را شخصاً جبران کنند.
بنابراین، تهیه بیمه آتشسوزی نه تنها یک توصیه بلکه یک وظیفه قانونی برای مدیر آپارتمان است. مدیران باید توجه داشته باشند که این کار را انجام دهند تا در صورت بروز آتشسوزی، مالکان و ساکنین مجتمع از پوشش بیمهای برخوردار باشند و ریسک خود را به بیمه منتقل نمایند.
پوشش های بیمه آتش سوزی مجتمع مسکونی شامل دو بخش اساسی است .
بخش اول پوشش های اصلی که عبارتند از پوشش بیمه آتش سوزی،صاعقه و انفجار (به پوشش های اصلی به اختصار آصا گفته می شود)
بخش دوم شامل پوششهای اضافی یا پوشش های تکمیلی که به انتخاب بیمه گذار قابل خریداری است عبارتند از پوشش زلزله، سیل، طوفان،سقوط هواپیما،ترکیدگی لوله آب،ضایعات ناشی از برف و باران،سنگینی برف،شکست شیشه های داخلی واحدها، خسارت مالی ناشی از سقوط آسانسور،هزینه اسباب کشی در صورت وقوع خسارت آتش سوزی، هزینه اجاره محل جدید در صورت وقوع خطرات تحت پوشش بیمه آتش سوزی، هزینه اسکان موقت در صورت غیر قابل سکونت بودن واحد در اثر آتش سوزی
هزینه بیمه آتش سوزی مجتمع مسکونی به دو عامل اصلی مرتبط می باشد،
عامل اول که مهمترین عامل است میزان سرمایه ساختمان و اثاثیه شماست. از آنجایی که بیمه آتش سوزی جزو بیمه های اموال محسوب می شود بنابراین مقدار مالی که می خواهید بیمه کنید تاثیر مهمی در میزان هزینه بیمه شما خواهد داشت، البته متذکر شویم که به هیچ عنوان نباید به خاطر کم کردن هزینه بیمه، سرمایه و ارزش ساختمان و اثاثیه را از آنجه به صورت واقعی است کمتر اعلام کرد، این کار باعث ضرر و زیان شما در زمان پرداخت خسارت توسط بیمه می گردد( ماده 10 قانون بیمه)
عامل دوم در تعیین میزان هزینه بیمه آتش سوزی مجتمع های مسکونی پوشش درخواستی شماست. بیمه آتش سوزی بصورت پیش فرض خسارتهای ناشی از آتش سوزی،صاعقه و انفجار را تحت پوشش قرار می دهد. حال اگر بخواهید پوشش تکمیلی دیگری مثل پوشش زلزله، سیل، طوفان و ... را به بیمه نامه خود اضافه کنید طبیعتا هزینه بیمه شما متناسب با تعداد و نوع پوشش های مازاد درخواستی اضافه خواهد شد.
فرایند خرید بیمه آتش سوزی مجتمع مسکونی :
فرآیند خرید بیمه آتش سوزی مجتمع مسکونی در تاراز بیمه بسیار ساده است. برای خرید این بیمه نامه نیازی نیست که به جایی مراجعه کنید. در همین صفحه فرم استعلام قیمت بیمه آتش سوزی مجتمع مسکونی را گنجانده ایم. چند سوال ساده از شما پرسیده می شود، با پاسخ دادن به این سوالات در نهایت با کلیلک کردن روی گزینه " محاسبه " سامانه تاراز بیمه هزینه بیمه آتش سوزی شما را بصورت آنلاین محاسبه می کند. حال که از هزینه بیمه آتش سوزی مجتمع مسکونی خود مطلع گردیدید با کلیک روی گزینه "سفارش" جزئیات بیمه نامه شما نمایش داده می شود که بعد از زدن گزینه " تایید و ادامه" وارد صفحه تکمیل اطلاعات بیمه نامه می شوید، در این صفحه اطلاعات هویتی خود از جمله نام و نام خانوادگی، کد ملی ، آدرس و ... وارد می کنید. دقت کنید اطلاعات درخواستی را به دقت و به درستی وارد کنید تا بیمه نامه شما دچار اشکال نشود. مرحله بعد هم تعیین روش ارسال بیمه نامه و پرداخت آنلاین و اینترنتی حق بیمه است.
بعد از پرداخت حق بیمه درخواست شما نهایی شده و به صورت خودکار به کارشناسان صدور در تاراز بیمه ارجاع می گردد. پس از صدور بیمه نامه لینک دریافت بیمه نامه از طریق پیامک برای شما ارسال می گردد.